Strategia „én-én” Toyoty
Toyota trzyma się strategii „én-én”, czyli inwestowania w różne technologie napędowe zamiast stawiania wszystkiego na jedną kartę. Firma rozwija samochody hybrydowe (HEV), które łączą silnik spalinowy z elektrycznym oraz hybrydy plug-in (PHEV), pozwalające na ładowanie baterii z gniazdka. Nie brakuje też auta elektrycznych zasilanych bateriami (BEV), jak bZ4X czy C-HR+, które zdobywają serca klientów.
To nie wszystko – Toyota mocno stawia też na pojazdy z ogniwami paliwowymi na wodór (FCEV). Przykładem jest model Mirai. Na tapetę wchodzą też silniki spalinowe na wodór, testowane między innymi w sportach motorowych. Firma bada też możliwości użycia paliw, przy których emisja dwutlenku węgla jest zerowa, takich jak bioetanol i syntetyczne e-paliwa.
Wodór – główny gracz na starcie
Wodór ma naprawdę duże znaczenie w planach Toyoty. Firma zaprezentowała trzecią generację systemu ogniw paliwowych – jest mniejszy, a jego wydajność o 20% lepsza niż poprzedniej wersji. Ten system obiecuje przejechanie nawet 1 000 000 kilometrów i został pokazany podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu 2024 w różnych pojazdach, jak autobusy i ciężarówki.
Toyota widzi przewagę ogniw paliwowych szczególnie w transporcie ciężkim. W Europie współpracuje ze swoimi partnerami przy tworzeniu sieci stacji wodorowych – to ważny krok, by ta technologia stała się popularna. Dodatkowo wodór jest testowany w sportach motorowych dzięki działaniom Toyota Gazoo Racing i Rookie Racing, m.in. w trakcie 24-godzinnego wyścigu Super Taikyu.
Postaw na baterie
Obok wodoru, Toyota inwestuje też sporo w technologię baterii. Prace skupiają się na bateriach litowo-jonowych i nowych rozwiązaniach z elektrolitem stałym, które oferują lepszą gęstość energii i krótsze ładowanie. Te innowacje mają przyciągnąć szerokie grono użytkowników samochodów elektrycznych.
Dzięki takim działaniom Toyota zmierza do stworzenia przyjaznych dla środowiska rozwiązań transportowych, które będą atrakcyjne dla różnych odbiorców.
Firma nie zamierza rezygnować z żadnej ze swoich dróg. Rozwijanie baterii i technologii wodorowych idzie w parze z hybrydami oraz alternatywnymi paliwami. Takie zrównoważone podejście pozwala Toyocie zaspokoić potrzeby zarówno użytkowników małych miejskich aut, jak i kierowców ciężkich pojazdów. W ten sposób “wodorowy sen” marki pozostaje częścią szerokiej gamy rozwiązań, które przygotowują firmę na przyszłość przyjazną środowisku.